Uveitis - Ayurveda Rawatan Herba

Uveitis - Ayurveda Rawatan Herba

Uveitis keradangan uvea, bahagian tengah mata antara sclera dan retina. Bergantung kepada bahagian yang terjejas berbeza uvea, keradangan itu boleh disebut sebagai iritis, cyclitis atau choroiditis. Uveitis mungkin berkaitan dengan sebab-sebab yang berbeza seperti herpes zoster, Histoplasmosis, toksoplasmosis atau arthritis. Gejala boleh sama ada akut atau kronik dan termasuk sensitif kepada cahaya, penglihatan kabur, sakit dan kemerahan mata.

Rawatan segera uveitis adalah perlu untuk mengawal kesakitan dan keradangan dan mengurangkan kemungkinan kehilangan penglihatan. Titis mata, terutamanya steroid dan diregangkan menggunakan murid, biasanya digunakan untuk keadaan ini, sebagai tambahan kepada ubat-ubatan oral lain. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan sebagai terapi tambahan untuk meningkatkan tindak balas terapeutik dan mencegah komplikasi. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Triphala-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Saptamrut-Loh, Triphala-Ghrut, Punarnava (Boerhaavia diffusa), Shatavari (Asparagus racemosus), Tulsi (Ocimum sanctum), Amalaki ( Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula) dan Behada (Terminalia bellerica) digunakan untuk mengurangkan keradangan dalam mata. Titis mata yang mengandungi Triphala (Tiga buah-buahan), Haridra (curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Nimba (Azadirachta indica), Chandan (album Santalum), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus) , air mawar dan madu juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Rawatan juga diberikan mengikut punca yang diketahui keadaan ini. Kaishor-Guggulu, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhvans-Ras, Bhumiamalaki (Dukung anak), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) dan Bhrungraj (Eclipta alba) digunakan untuk merawat jangkitan virus seperti herpes zoster. Ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Ras-Parpati, Triphala-Guggulu dan Gandhak-Rasayan digunakan untuk merawat jangkitan kulat dan parasit. Artritis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Vat-Gajankush-Ras dan Vish-Tinduk-Vati. Komplikasi mata seperti glaukoma, katarak atau pembentukan salur darah baru perlu dirawat secara berasingan menggunakan ubat-ubatan seperti Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Triphala-Churna, Maha-Manjishthadi-Qadha dan Saarivadi-Churna.

Iritis atau cyclitis biasanya mempunyai permulaan akut dan boleh dikawal dalam tempoh 6 hingga 8 minggu. Bermulanya choroiditis adalah lebih perlahan dan mungkin lebih kronik dan lebih sukar untuk dirawat. Semua pesakit itu perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan pakar mata.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar