Apa yang Membuat ia Pelengkap?

Apa yang Membuat ia Pelengkap?

Terapi percuma adalah istilah yang merujuk kepada terapi yang biasa digunakan bersama dengan rawatan perubatan untuk merawat penyakit dan gangguan. Istilah ini kadang-kadang dipanggil perubatan alternatif juga. Terapi percuma dinamakan kerana jenis terapi adalah bertujuan untuk pujian perubatan tradisional. Keberkesanan terapi percuma kadang-kadang kontroversi tetapi penyelidikan dan kajian baru yang menyokong nilai jenis terapi. Banyak terapi percuma ini adalah berdasarkan pengetahuan dan amalan yang telah digunakan selama berabad-abad silam. Terdapat sejumlah besar terapi percuma. Antara terapi yang paling terkenal termasuk akupunktur, yoga, urut, aromaterapi, meditasi, visualisasi, dan ubat-ubatan herba.

Akupunktur adalah perubatan China yang memberi tumpuan kepada menggunakan jarum kecil kira-kira seluas rambut pada titik tertentu pada badan. Kebanyakan orang melaporkan ketiadaan sakit yang berkaitan dengan kemasukan keperluan. Acupuncture sering digunakan untuk berhenti merokok, pengurusan kesakitan, dan penjagaan pencegahan. Terapi ini kadang-kadang digunakan untuk merawat gangguan pencernaan, masalah otot, keresahan, sakit kepala, dan masalah kencing.

Yoga adalah satu siri latihan yang digunakan untuk meningkatkan kecergasan, mengurangkan tekanan, dan meningkatkan fleksibiliti. Amalan kuno berasal dari India. Terdapat banyak manfaat fizikal dan mental yang berkaitan dengan terapi ini. Yoga telah terbukti menurunkan tekanan darah, memperlahankan kadar degupan jantung, dan meningkatkan kapasiti paru-paru disebabkan oleh pernafasan sedar yang berkaitan dengan amalan ini. Mood yang lebih baik dan penumpuan adalah manfaat tambahan.

Seorang ahli terapi terlatih menggunakan terapi urut untuk memanipulasi tisu badan yang boleh menyebabkan peredaran yang lebih baik dan pengurangan dalam ketegangan. Urut sering mengurangkan otot serta sakit belakang dan juga sakit kepala dan kesakitan. Terdapat beberapa kajian yang menyokong premis bahawa urut juga boleh meningkatkan fungsi sistem imun.

Penggunaan minyak semula jadi untuk menangani masalah kesihatan dipanggil aromaterapi. Minyak tertentu kadang-kadang dihidu atau digunakan di dalam tab mandi atau urutan. Pendidikan dan berunding dengan seorang pakar adalah penting sebelum menggunakan terapi ini. Sesetengah minyak boleh memudaratkan jika tidak digunakan dengan betul.

Meditasi adalah satu teknik relaksasi yang Ini menjadi lebih diterima di kalangan profesional penjagaan kesihatan sebagai terapi bermanfaat. Ia melibatkan pernafasan dan kesedaran tentang badan dan minda. Pengurusan kesakitan dan pengurangan stres adalah manfaat utama meditasi. Visualisasi adalah satu lagi teknik relaksasi yang juga tawaran menurun kebimbangan dan kesakitan. Amalan ini melibatkan menggunakan imaginasi untuk meletakkan diri sendiri dalam persekitaran yang selamat atau menyenangkan. Ramai di antara kita menggunakan mekanisme ini secara semula jadi apabila kita berangan-angan.

Penggunaan herba dan makanan tambahan untuk merawat gangguan atau penyakit adalah asas perubatan herba. Herba dan makanan tambahan yang sering digunakan untuk langkah-langkah pencegahan juga. Ia adalah penting untuk berunding dengan doktor penjagaan primer sebelum menggunakan herba dan makanan tambahan. Terdapat kesan sampingan yang dikaitkan dengan beberapa herba. Terdapat interaksi ubat yang mungkin bahawa pengguna harus sedar juga.

Perubatan arus perdana adalah penting untuk penjagaan dan rawatan masalah perubatan tetapi ada terapi percuma yang ada yang boleh disepadukan ke dalam penjagaan itu. Pengguna harus sedar pilihan mereka. Mengambil bahagian secara aktif dalam penjagaan kesihatan anda sendiri adalah cara terbaik untuk memastikan kualiti hidup yang baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar