Sindrom Fanconi - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Fanconi - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Fanconi adalah gangguan - kebanyakannya dilihat pada kanak-kanak - dengan sekumpulan gejala yang berkaitan dengan kegagalan fungsi buah pinggang, dan boleh sama ada diwarisi atau diperolehi. Tanda-tanda dan gejala-gejala yang biasa termasuk kekerapan air kencing, dahaga yang kerap, dehidrasi, kecacatan tulang dan pertumbuhan terjejas. Ujian makmal ciri bagi keadaan ini termasuk proteinurea, hypokalemia, hypophosphatemia dan asidosis metabolik hyperchloremic. Cystinosis - pengumpulan cystine dalam sel-sel tubul buah pinggang - adalah salah satu daripada sebab-sebab yang paling biasa keadaan ini.

Rawatan Ayurveda sindrom Fanconi bertujuan untuk menormalkan fungsi buah pinggang, merawat simptom dan mencegah komplikasi jangka panjang seperti pertumbuhan terbantut pada kanak-kanak. Ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Gomutra-Haritaki dan Chandraprabha-Vati digunakan untuk membantu menormalkan fungsi buah pinggang. Ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Guduchyadi-Qadha, Arogya-Vardhini dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu digunakan untuk meningkatkan aliran darah ke buah pinggang dan membantu membaiki kerosakan yang sedia ada. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam sindrom Fanconi termasuk Punarnava (Boerhaavia diffusa), Gokshur (Tribulus Terrestris), Haritaki (Terminalia chebula), Nimba (Azadirachta indica), Haridra (Curcuma longa), Amalaki (Emblica Officinalis), Manjishtha (Rubia cordifolia ), Saariva (Hemidesmus indicus), Ikshumool (Saceharum officinarum), Apamarga (Achyranthus aspera) dan Sahinjan (pterygosperma Moringa).

Ubat-ubatan yang bertindak pada 'Rakta' dan 'Meda' dhatus (tisu) badan adalah berguna dalam merawat gangguan buah pinggang dan oleh itu digunakan dalam rawatan sindrom Fanconi. Ubat-ubatan ini termasuk Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Chirayta (Swertia chirata), Guduchi (Tinospora cordifolia), Rakta-Chandan (Pterocarpus santalinus) dan Vishwa (Zinziber officinalis).

Keadaan ini boleh dikaitkan dengan penyakit Wilson, penyakit simpanan glikogen dan penyakit lain yang dipanggil tyrosinemia. Setiap satu daripada syarat-syarat ini perlu dirawat secara berasingan. Adalah penting untuk mengekalkan cecair dan keseimbangan elektrolit pada pesakit terjejas dengan sindrom Fanconi. Semua pesakit itu perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan Pakar Urologi satu. Nasihat pemakanan untuk kanak-kanak yang terlibat dan kaunseling genetik bagi ibu bapa adalah disyorkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar