Friedreich ini Ataxia - Ayurveda Rawatan Herba

Friedreich ini Ataxia - Ayurveda Rawatan Herba

Ataxia Friedreich, juga dikenali sebagai ataxia kekeluargaan, adalah satu keadaan yang diwarisi yang menyebabkan kegagalan koordinasi otot, menyebabkan gaya berjalan tak mantap, pertuturan yang tidak normal dan terganggu refleks motor. Gejala biasanya bermula pada zaman kanak-kanak atau dewasa awal kehidupan dan termasuk kecuaian; gaya berjalan tak mantap; dikurangkan penyelarasan otot; lemah, lumpuh dan sensasi penglihatan di kaki; ucapan terjejas dan menelan; penglihatan dan pendengaran masalah; dan perkembangan diabetes atau cardiomyopathy. A kemerosotan beransur-ansur sistem saraf dipercayai bertanggungjawab bagi keadaan ini.

Rawatan Ayurveda ataxia Friedreich adalah bertujuan untuk mengawal gejala-gejala, merawat degenerasi sistem saraf dan mencegah komplikasi jangka panjang. Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vat-Gajankush-Ras, Bruhat-Vat-Chintamani, Vish-Tinduk-Vati, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Trivang-Bhasma, Abhrak-Bhasma, Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Kuchla (Strychnos nuxvomica), Nirgundi (Vitex negundo), Rasna (Pluchea lanceolata), Deodar (Cedrus deodara), Erandmool (Ricinus communis), Prushnaparni (Uraria Picta) dan Shalparni (Desmodium gangeticum) digunakan untuk merawat degenerasi saraf.

Gegaran boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Trayodashang-Guggulu, Dashmoolarishta, Ashwagandha (Withania somnifera), Bala (Sida cordifolia) dan Kapikacchu (Mucuna pruriens). Kekejangan otot boleh dikawal menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Triphala-Guggulu, Nirgundi, Sarpagandha (Rauwolfia serpentina) dan Khurasani ova (Hyoscyamus niger). Kecacatan tulang belakang dan kaki boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Maha-Rasnadi-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Laxadi-Guggulu dan Praval-Panchamrut-Ras. Masalah penglihatan boleh dicegah menggunakan Saptamrut-Loh, Triphala-Ghrut, Punarnavadi-Guggulu dan Shatavari (Asparagus racemosus). Masalah pendengaran boleh dicegah atau dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Pathyadi-Qadha, Saarivadi-Vati, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Laxadi-Guggulu. Cardiomyopathy boleh dicegah atau dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Arjunarishta, Drakshasav dan Punarnavadi-Qadha.

Orang yang terkena penyakit ini harus membuat pengubahsuaian gaya hidup yang sesuai dalam usaha untuk menangani dengan keadaan ini. Senaman, fisioterapi dan penggunaan yang wajar bagi alat-alat ortopedik pembetulan adalah disyorkan. Semua pesakit itu perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan pakar neurologi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar